عمومي عمومي .

عمومي

تجهيزات اكتيو و پسيو شبكه چيست؟

شناخت تجهيزات اكتيو و تجهيزات پسيو از ملزومات دنياي امروزي است كه بيش از هر زمان ديگر دسترسي به اطلاعات نامحدود يك ضرورت محسوب مي‌شود. به عبارتي ما يك زندگي ديگر در دنياي ديجيتال و مجازي داريم و پهناي باند اين دنياي مجازي، حيات و وجود ما را در اين دنيا را براي ما ممكن مي‌سازد. اين در حالي است كه به مرور زمان مشتريان خانگي و تجاري شبكه‌هاي سال خورده مسي را كنار مي‌گذارند. در عوض شبكه هاي مسي، شبكه نوري پسيو (Passive Optical Network ((PON) به طور تساعدي براي پاسخگويي به نيازهاي پهناي باند فعلي و آينده در حال استقرار هستند. براي آشنايي با كاربرد تجهيزات اكتيو و پسيو شبكه مثل پچ كورد شبكه بايد در مورد اصول شبكه‌هاي غير فعال يا پسيو و فعال يا اكتيو صحبت كنيم.

تجهيزات پسيو چيست؟

به تجهيزاتي گفته مي‌شود كه توانايي توليد و يا بازتوليد سيگنال‌هاي الكترونيكي را ندارند و فقط سيگنال‌هايي را كه از سمت تجهيزات اكتيو به آن‌ها مي‌رسد را انتقال مي‌دهند و جا به جا مي‌كنند كه به آن ها پسيو يا غير فعال گفته مي‌شود.

تجهيزات پسيو مهمترين بخش‌ در هر شبكه هستند. اين تجهيزات زير ساخت هر شبكه اي را تشكيل مي‌دهند و در افزايش ثبات، كيفيت و بهره‌وري شبكه بسيار موثر هستند. تجهيزات پسيو مستقيما بر روي داده‌هاي شبكه اثر نمي‌گذارند اما در سرعت، پايداري و امكان توسعه شبكه نقش كليدي دارند. داده‌ها در بستر شبكه به وسيله تجهيزاتي مانند كابل مسي و فيبر نوري و پچ كورد انتقال داده مي‌شوند و به وسيله رك، داكت، پاور ماژول و پچ پنل به ثبات و پايداري مي‌رسند و حتي مديريت مي‌شوند.

 

پچ كورد شبكه

 

از اين رو انتخاب درست و مناسب هر يك از اين تجهيزات مي‌تواند در سرعت و پايداري شبكه و پهناي باند تحت پوشش موثر باشند. همچنين، عيب‌يابي و توسعه شبكه را آسانتر مي‌نمايند. مهم‌ترين تجهيرات پسيو شبكه شامل كابل شبكه، پچ پنل، پچ كورد، رك، ترانك، كيستون مي باشد. براي آشنايي با تجهيزات اكتيو و تجهيزات پسيو شبكه بايد بدانيد انواع مختلفي از شبكه‌ها وجود دارد كه گونه‌هاي بسياري از اطلاعات را حمل مي‌كنند. با اين حال، همه اين شبكه‌ها را مي‌توان در يكي از دو دسته پسيو (Passive) يا اكتيو (Active) قرار داد.

هم چنين براي شناخت اين گونه شبكه‌ها بايد المان‌ها يا تجهيزات اكتيو و پسيو شبكه را بشناسيد. انواع مختلفي از المان‌ها در سيستم‌هاي الكتريكي وجود دارد مانند R L C، ديود، ترانزيستور، Op-amp، منبع ولتاژ، منبع جريان، ترانسفورماتور و مواردي اين چنين.

تجهيزات اكتيو چيست؟

تجهيزاتي كه توانايي توليد سيگنال، تقويت سيگنال، ضعيف كردن سيگنال يا اصلاح سيگنال را دارند، به عنوان عناصر يا تجهيزات اكتيو شناخته مي شوند. در غير اين صورت تجهيزات پسيو است.

تفاوت شبكه اكتيو با شبكه پسيو

يك شبكه پسيو از تجهيزات و اجزاي الكتريكي براي رساندن سيگنال از يك مكان به مكان ديگر استفاده نمي‌كند. در عوض يك شبكه اكتيو يا پچ كورد شبكه از تجهيزات يا اجزاي الكتريكي استفاده مي‌كند تا سيگنال را از يك مكان به مكان ديگر هدايت كند. با توجه به رسانه انتقال كه در شبكه‌ها استفاده مي‌شود، شبكه مسي پسيو ، شبكه مسي اكتيو، شبكه نوري پسيو و شبكه نوري اكتيو وجود دارد كه هركدام تجهيزات مربوط به خود را دارند.

تقسيم بندي كلي شبكه پسيو

شبكه پسيو نوعي شبكه رايانه اي است كه در آن هر گره يا نود (node) با عملكرد يا فرآيند از پيش تعريف شده اي كار مي كند. اين به اين معني است كه شبكه هاي پسيو هيچ دستورالعمل خاصي را در هر گره به طور جداگانه اجرا نكرده و رفتار آنها را به صورت پويا تغيير نمي دهند. شبكه هاي پسيو هيچ منبع نيروي الكتريكي ندارند. آنها از تجهيزات پسيو مانند مقاومت ها و خازن ها تشكيل شده اند.

شبكه مسي پسيو چيست؟

انواع مختلفي از شبكه هاي مسي پسيو وجود دارد. با اين حال چيزي كه تقريباً همه با آن آشنايي دارند شبكه تلويزيون كابلي (CATV) خانگي آنها است. در شبكه CATV مسي ، ارائه دهنده كابل سيگنال را از طريق كابل كواكسيال به خانه مي رساند. در ابتدايي ترين شبكه ، كابل وارد خانه مي شود و به يك تلويزيون منتقل مي شود. با اين حال ، بسياري از خانه ها تنها يك تلويزيون ندارند. براي خانه هايي كه چندين تلويزيون دارند ، سيگنال ارائه دهنده كابل براي دريافت سيگنال بايد براي هر تلويزيون تقسيم شود. تقسيم معمولاً با دستگاه ارزان قيمت انجام مي شود كه معمولاً از آن به عنوان تقسيم كننده ياد مي شود. تقسيم كننده نيازي به برق ندارد. به طور معمول يك ورودي واحد خواهد داشت و ممكن است دو ، سه ، چهار يا بيشتر خروجي داشته باشد. يك كابل جدا از شكاف به هر تلويزيون هدايت مي شود.

يكي از مشكلات اين نوع شبكه از دست دادن قدرت سيگنال است. همانطور كه سيگنال ارائه دهنده كابل تقسيم شده و به چندين تلويزيون هدايت مي شود ، قدرت سيگنال براي هر تلويزيون كاهش مي يابد. افزودن تلويزيون هاي زياد مي تواند قدرت سيگنال را تا جايي كاهش دهد كه هيچ يك از تلويزيون ها قدرت سيگنال كافي را براي كاركرد صحيح دريافت نكنند. وقتي اين اتفاق مي افتد ، وقت آن است كه به نصب يك شبكه اكتيو CATV فكر كنيم.

تجهيزات پسيو شبكه مسي چيست؟

از تجهيزات پسيو شبكه مي توان به كابل شبكه، پچ كورد شبكه، ابزارآلات شبكه و اتصالات شبكه از قبيل پچ پنل شبكه، كيستون شبكه، كيستون تلفن، و سوكت شبكه اشاره كرد. هرچند اين تجهيزات را مي توان در يك شبكه اكتيو مانند شبكه لن خانگي كه از تجهيزات اكتيو مانند مودم و روتر استفاده مي كنند به كار برد. اما اين متعلقات به تجهيزات پسيو شبكه تعلق دارند زيرا به خودي خود سيگنال را توليد يا تغيير نمي دهند.

شبكه فيبر نوري پسيو

انواع مختلفي از شبكه هاي نوري پسيو (PON) وجود دارد. يكي از رايج ترين آنها شباهت زيادي به شبكه پسيو CATV دارد. اما از فيبر نوري به جاي كابل كواكسيال استفاده مي شود. بسياري از تجهيزات پسيو شبكه براي پشتيباني از انواع مختلف توپولوژي شبكه فيزيكي در دسترس هستند. كانكتور يا كوپلر هاي نوري هسته اصلي هر PON هستند. يك كانكتور نوري ممكن است دو يا چند سيگنال نوري را در يك خروجي واحد تركيب كرده يا يك ورودي نوري واحد را گرفته و آن را به دو يا چند خروجي جداگانه توزيع كند. در تصوير زير مثالي از كوپلر 1 × 6 آورده شده است. اين كوپلر در حال تقسيم يك سيگنال ورودي واحد به شش خروجي است.

بنابراين PON يك شبكه ارتباط از راه دور است كه اطلاعات را از طريق خطوط فيبر نوري منتقل مي كند. اين نوع شبكه پسيو است زيرا از تقسيم كننده هايي كه به منبع نيرو احتايج ندارند براي هدايت داده هاي ارسال شده از يك مكان مركزي به مقاصد مختلف استفاده مي كند.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۱۹:۰۵ توسط:ortega موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :