عمومي عمومي .

عمومي

شيوه نوين سيم كشي تلفن

براي آگاهي از نحوه ي صحيح سيم كشي تلفن به سيم مخابرات، مي بايست هم نوع دستگاه تلفن را شناخته و هم با كابل‌هاي مخابراتي آشنايي داشته باشيد. به طور كلي همه ي سيم‌هاي مخابراتي همگي در داخل پريزها قرار گرفته اند. جهت آشنايي با آن لازم است اول از همه بدانيد كه تلفن‌ها 4در چهار مدل آنالوگ، ديجيتال، هيبريد و VOIPارائه مي شوند. كابل تلفن از نظر رنگ‌بندي كابل‌هاي مخابراتي شامل ۵ رنگ اصلي و ۵ رنگ فرعي مي باشد كه در آن هركابل اصلي با يك كابل فرعي با هم پيچيده شده اند و يك زوج سيم را ايجاد مي كنند.

مراحل آموزش كابل كشي تلفن

مرحله اول

براي شروع بايد در خارج از منزل جعبه تلفن را پيدا نموده كه اغلب در اندازه هاي ۸ تا ۱۲ اينچ مي باشند. معمولا جعبه تلفن جايي قرار مي گيرد كه كابل مخابراتي يا كابل تلفن از بيرون به داخل منزل وارد شده و در آن جا به جعبه تلفن متصل شده است. البته در مواردي كابل تلفن مخابرات به جعبه تقسيمي وصل نبوده و مي توانيد مستقيما سيم تلفن منزل را به همان سيم تلفن وارد شده به منزل اتصال داد.

خريد پچ كورد شبكه

مرحله دوم

حال درب جعبه تقسيم را باز نماييد. به سوكت هاي اتصال و جفت هاي پايه و پيچ توجه كنيد. سوكت همچون سوكتي است كه تلفن شما در خانه از آن استفاده مي نمايد. به ازاي هر خطي كه از مخابرات به خانه شما كشيده شده ، يك سيم به هر سوكت متصل مي باشد. جفت هاي پايه و پيچ شامل يك پيچ قرمز و يك پيچ سبز مي باشند.اين پايه ها جايي قرار دارند كه سيم كشي جديد شما را به سيم شركت مخابرات متصل مي كنند. قبل از اقدام به سيم كشي، خط شركت مخابرات را كه به سوكت مادگي متصل است را جدا كنيد. چرا كه اين عمل براي احتياط حين كار لازم است. پس از اتمام سيم كشي ، بايد مجدد آن را وصل نماييد.

مرحله سوم

پوشش بيروني كابل را با استفاده از سيم چين يا قيچي، به آرامي ببريد تا دو جفت از سيم هاي رنگي عايق دار مشاهده شود.يك جفت قرمز و سبز را خواهيد ديد كه براي خط است. جفت ديگر زرد و سياه براي خط دو كه ممكن است در آينده اضافه شود كاربرد دارد. حال بايد حدود نصف اينچ (۱.۳ سانتيمتر) از سيم ها را لخت نماييد.

مرحله چهارم

پريز تلفن خريداري شده از يك پيچ برخوردار است. پيچ تلفن را باز نماييد. دو عدد پيچ و مهره براي اتصال دو رشته سيم داخل پريز وجود دارد كه بايد دو رشته سيم تلفن را به پريز متصل نموده و در پايان درب پريز تلفن را ببنديد.

مرحله پنجم

با توجه به طرح منزل و اتاق ها و قرار گرفتن پريز تلفن مسير كابل تلفن را در جاي مشخص شده تعيين نماييد.

مرحله ششم

با دريل يك سوراخ در ديوار خارجي در جايي كه كابل از خانه خارج مي شود، ايجاد كنيد.

مرحله هفتم

از محل پريز تا سوراخ ايجاد شده از طريق ديوارها ،كابل را بكشيد و سپس كابل را از داخل سوراخ عبور دهيد. از كنار ديوار خانه تا جعبه تلفن كابل را بكشيد..

مرحله هشتم

در دايره نازك قسمت پاييني درب جعبه يك سوراخ به وجود آوريد. مي توان با يك مداد يا خودكار اين پلاستيك نازك را سوراخ نماييد.

از داخل سوراخ سيم را به بالا بكشيد .حال از پشت پين لولا در قسمت سمت چپ درب جعبه آن را رد كنيد تا در جاي خود قرار گيرد.

كابل را از پشت لولا بكشيد تا بتوانيد آن را به پايه پيچ هاي سبز و قرمز اتصال دهيد. پيچ ها كاملا باز كنيد.

سيم كشي تلفن

مرحله نهم

هر سيم را بايد در خلاف جهت عقربه هاي ساعت ، بين واشر و سيم دور پايه بپيچيد تا سيم قرمز را به پايه پيچ قرمز و سيم سبز را به پايه پيچ سبز اتصال دهيد. پيچ ها روي سيم ها ثابت باشند و سوكت را دوباره متصل نماييد. درب جعبه را با توجه به پيچ هاي آن محكم كنيد.

مرحله دهم

مجدد خط شركت مخابرات را به سوكت جدا شده وصل كنيد. با شركت مخابرات تماس برقرار نماييد و درخواست كنيد تا خط تلفنتان فعال گردد.

رنگ بندي سيم ها و تاثير آن در نحوه ي صحيح سيم كشي تلفن ثابت

نوع رنگ بندي سيم ها در نحوه ي صحيح سيم كشي تلفن تاثير به سزايي دارد. گاهاً استاندارد رنگ سيم هاي تلفن در ايران رعايت نمي گردد. به اين صورت كه در پروژه هاي مختلف ممكن است سيم هاي تلفن را به رنگ هاي مختلف سفيد، خاكستري، قهوه اي، نارنجي، قرمز و صورتي مشاهده نماييد. به طور كلي رنگ بندي درسيم تلفن ثابت متنوع مي باشد و داراي دو شاخه اصلي و فرعي مي باشد.

رنگ هاي سفيد، قرمز، مشكي، زرد و بنفش كابل هاي اصلي تلفن ثابت مي باشند. رنگ هاي آبي، نارنجي، سبز، قهوه اي و طوسي كابل هاي فرعي تلفن ثابت را تشكيل مي دهند.همانطور كه مي دانيد تعداد رنگ هاي اصلي و فرعي هر دو 5 عدد مي باشند و تركيب هر رنگ اصلي با فرعي ها 5 زوج را ايجاد مي كنند كه به طور كلي 25 زوج سيم را تشكيل مي دهند. در رابطه با رنگ سيم ها و نحوه ي صحيح سيم كشي تلفن يك قانون كلي وجود دارد، كه جهت اتصال صحيح آن ها به شما كمك مي نمايد.

در واقع فرقي ندارد كه سيم هاي تلفن شما چه رنگي مي باشند، شما در هر صورت مي بايست هر دو رشته سيمي كه به سيم هاي اصلي تلفن وصل كرديد را در داخل ساختمان به گوشي تلفن متصل كنيد.نكته ديگر در رابطه با رنگ سيم هاي تلفن وجود دارد، به طريقه رنگ خواني سيم ها ارتباط دارد كه ان هم روش خاص خود را دارد.

همانطور كه مي دانيد نحوه ي صحيح سيم كشي تلفن ساختمان به دو روش اصلي سيم كشي خارجي و سيم كشي داخلي صورت مي گيرد.قسمت سيم كشي خارجي تلفن ساختمان به كابل اصلي تلفن مربوط مي شود كه از نزديك ترين كافو تلفن به محل ساختمان كشيده مي شود و انجام سيم كشي هاي مورد نياز آن به شركت مخابرات منطقه مربوط است . اما سيم كشي داخلي ساختمان به مالك ساختمان مربوط مي شود كه بهتر است توسط برقكار متخصص انجام گيرد.

مقالات مرتبط: انواع پچ كورد شبكه

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۵۰:۴۵ توسط:ortega موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :